Standardy ochrony małoletnich

Powrót doStrefa pacjentastrony wyżej
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W NZOZ CENTRUM ZDROWEGO UŚMIECHU
 
Spis treści:
 
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
 
Rozdział 2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem podmiotu leczniczego;
 
Rozdział 3. Katalog zachowań zabronionych
 
Rozdział 4. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń i informowanie odpowiednich instytucji;
 
Rozdział 5. Zasady aktualizacji Standardów oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie członków personelu do ich stosowania;
 
Rozdział 6. Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania;
 
Rozdział 7. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
 
Rozdział 8. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy;
 
Rozdział 9. Zasady ochrony wizerunku małoletniego;
 
Rozdział 10. Postanowienia końcowe
 
 
Rozdział 1
Postanowienia ogólne:

1.    Standardy Ochrony Małoletnich w NZOZ CENTRUM ZDROWEGO UŚMIECHU spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą w Krakowie, ul. Zygmunta Miłkowskiego 3/8  30-349 Kraków NIP: 676-24-08-197  REGON 121035677 zostały opracowane w związku z obowiązkami prawnymi nałożonymi ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

2.     Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o: 

* krzywdzeniu małoletniego – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego (w tym czynu nieobyczajnego) na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub przez zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;

*małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 roku życia;

*kierownictwie – należy przez to rozumieć członka zarządu podmiotu leczniczego, jego pełnomocników oraz wszelkie osoby mające uprawnienia decyzyjne w podmiocie leczniczym, niezależnie od nazwy ich funkcji;

*personelu – należy przez to rozumieć wszystkie osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi w NZOZ CENTRUM ZDROWEGO UŚMIECHU, które biorą udział w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim lub mogą mieć kontakt z małoletnim bądź uczestniczą w procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych  lub wykonywania obowiązków służbowych;

*standardach – należy przez to rozumień niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich;

*zatrudnieniu – należy przez to rozumieć nawiązanie współpracy z jakąkolwiek osobą na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania lub umowy cywilnoprawnej (w tym kontraktowej).

3.     Obowiązek przestrzegania standardów ma każdy członek personelu oraz kierownictwo   podmiotu leczniczego.

 

4.     Dla potrzeb przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich, personel i kierownictwo podejmuje działania określone standardami również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez dorosłe osoby trzecie lub przez innych małoletnich.
 
5.     Za wdrożenie, monitorowanie przestrzegania, ocenę realizacji standardów oraz inne zadania określone w standardach odpowiedzialni są członkowie zarządu podmiotu leczniczego.
 
6.     Członkowie zarządu podmiotu leczniczego wykonują zadania, o których mowa w standardzie 5.
 
7.     Przed zatrudnieniem jakiekolwiek osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy uzyskać informację z Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym dotyczącą tego, czy dana osoba figuruje w tym rejestrze.
 
8.     Przed zatrudnieniem osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy zobowiązać ją do dostarczenia aktualnego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej) Kodeksu karnego, w art. 189a (handel ludźmi) i art. 207 (znęcanie się) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
 
9.     W przypadku zatrudnienia cudzoziemca, należy przeprowadzić jego weryfikację pod kątem figurowania w rejestrach karalności państwa pochodzenia lub państwa, w którym osoba ta ostatnio zamieszkiwała, w zakresie przestępstw wskazanych w standardzie 8 lub odpowiadających im czynów zabronionych, sankcjonowanym prawem danego państwa. Kierownik podmiotu leczniczemu uprawniony jest ponadto do zobowiązania cudzoziemca do złożenia odpowiedniego oświadczenia o niekaralności.
 
10.     Zatrudnić w NZOZ CENTRUM ZDROWEGO UŚMIECHU można wyłącznie te osoby, które nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym i które dostarczyły aktualne zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzające, że nie były skazane za przestępstwa, których mowa w standardzie 8.
 
11.     Każdy członek personelu ma obowiązek zapoznania się ze standardami. Potwierdzeniem zapoznania się ze standardami przez członka personelu jest złożenie przez niego oświadczenia, wzór którego stanowi załącznik nr 1 do standardów.
 
12.     Członkowie Zarządu podmiotu leczniczego, co najmniej raz do roku w lipcu:
 
*  dokonują przeglądu Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym, ustalając czy członek personelu, który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym, nie został wpisany do tego rejestru;
 
* odbierają oświadczenia od członka personelu, który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym, o tym, że nie został on wpisany do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w standardzie 8 oraz, że nie toczy się wobec niego postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące tych przestępstw. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do standardów.
 
13.     W przypadku powzięcia informacji o:
 
*  wszczęciu lub prowadzeniu wobec członka personelu postępowania karnego o przestępstwa określone w standardzie 8, członkowie zarządu podmiotu leczniczego niezwłocznie odsuwają takiego członka od wszelkich form kontaktu z małoletnimi;
 
*  skazaniu członka personelu za przestępstwo lub przestępstwa określone w standardzie 8, członkowie zarządu podmiotu leczniczego niezwłocznie rozwiązują z nim umowę będącą podstawą zatrudnienia lub odwołuje go ze stanowiska.
 
Rozdział 2
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi, a personelem:
 
14.     Podstawową zasadą czynności podejmowanych przez personel oraz kierownictwo NZOZ CENTRUM ZDROWEGO UŚMIECHU w kontaktach z małoletnimi jest działanie na rzecz ich dobra.
15.     Członkowie personelu oraz kierownictwo:
*  traktują małoletnich z szacunkiem, zachowując w kontakcie z małoletnimi spokój i cierpliwość, a także okazują zrozumienie dla ich trudności, problemów i potrzeb;
*  dbają o przestrzeganie ich praw pacjenta;
*. respektują ich prawo do opieki ze strony przedstawicieli ustawowych bądź opiekunów faktycznych;
*. w miarę możliwości, przy uwzględnieni wieku i rozwoju,  tłumaczą im podejmowane działania oraz dążą do uzyskania aprobaty na udzielane świadczenia zdrowotne;
*. dają możliwość wyrażania przez małoletniego swojego zdania oraz zapewniają małoletniemu prawo do bycia wysłuchanym.
*. w przypadku dzieci niepełnosprawnych lub dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dostosowują opiekę i komunikacje do potrzeby i sytuacji dziecka, nie narażając go na dodatkowy stres lub dyskomfort podczas pobytu w placówce.
 
16.     Każda osoba zatrudniona w podmiocie leczniczym, która ma świadomość, iż małoletni doznał znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności i taktu w kontaktach z tym małoletnim.
17.     Jeżeli małoletni swoim postępowaniem dąży do nawiązania z członkiem personelu kontaktu fizycznego o potencjalnie niestosownym bądź nieadekwatnym charakterze, personel podejmuje odpowiednie, stanowcze działania, wyjaśniając z wyczuciem małoletniemu konieczność zachowania granic strefy osobistej.
18.     Na badanie i leczenie małoletniego pacjenta należy uzyskać zgodę osoby uprawnionej według przepisów prawa polskiego, z zastrzeżeniem sytuacji nagłych.
19.     Badanie i leczenie małoletniego należy wykonać w obecności jego przedstawiciela ustawowego, opiekuna faktycznego, a gdy to nie jest możliwe, w obecności osoby z personelu.
20.     W przypadku badań i leczenia dzieci niepełnosprawnych lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi sposób wykonania badania należy dostosować do aktualnej sytuacji dziecka, nie narażając go na dodatkowy stres lub dyskomfort.
21.     Badanie i leczenie małoletniego może łączyć się z koniecznością rozebrania pacjenta, oglądania go, dotykania lub penetracji jam ciała wyłącznie w sytuacjach mających uzasadnienie medyczne.
22.     Podczas badania i leczenia jamy ustnej i okolicy głowy i szyi, należy zachować szczególny takt i umiar, tłumacząc w miarę możliwości najpierw potrzebę wykonania takich badań i ich planowany przebieg zarówno małoletniemu pacjentowi, jak i obecnemu przy badaniu przedstawicielowi ustawowemu albo opiekunowi faktycznemu.
23.     Podczas badania małoletniego pacjenta należy zapewnić mu intymność adekwatną do jego wieku, potrzeb i oczekiwań oraz stanu związanego z niepełnosprawnością lub specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
24.     Członkowie personelu analizują stan małoletniego pod kątem zaniedbań higienicznych i zdrowotnych, co może świadczyć o braku zaangażowania rodziców czy opiekunów prawnych w dbanie o zdrowie i prawidłowy rozwój małoletniego.
25.     Członkowie personelu zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich. 
 
Rozdział 3
Katalog zachowań zabronionych:
26.     Zabrania się stosowania jakiejkolwiek formy lub postaci przemocy wobec małoletnich (zarówno przemocy fizycznej, jak i werbalnej), polegającej w szczególności na stosowaniu kontaktu fizycznego o charakterze agresywnym, krytyki lub obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania, w szczególności w przypadku dzieci niepełnosprawnych lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
27.     Zabrania się dotykania małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany, lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.
28.     Zabrania się prezentowania małoletnim treści o charakterze erotycznym, pornograficznym bądź przemocowym.
29.     Zabrania się wyśmiewania małoletnich, poniżania ich lub w szczególności w przypadku dzieci niepełnosprawnych zabrania się wszelkich zachowań powodujących dyskryminację małoletnich.
30.     Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy lub autorytetu.
31.     Personel nie może kontaktować się bezpośrednio z małoletnim z pominięciem jego przedstawiciela ustawowego.
32.     Personel nie może nawiązywać kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności poprzez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych, komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu.
 
Rozdział 4
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego oraz osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń i informowanie odpowiednich instytucji:
33.     W przypadku zaobserwowania lub powzięcia informacji o:
*  sytuacji przemocy bądź wykorzystania małoletniego – każdy członek personelu lub kierownictwa, jest zobowiązany do natychmiastowej reakcji, zmierzającej do powstrzymania *. *  zachowań niedozwolonych i zapewnienia ochrony małoletniemu;
zachowań rodzących podejrzenie przemocy bądź wykorzystania małoletniego – każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do natychmiastowego zgłoszenia tych zachowań, powołanym przez Zarząd koordynatorom ochrony małoletnich i członkowi zarządu podmiotu leczniczego;
*  naruszenia standardów – każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do niezwłocznego zgłoszenia podejrzenia naruszeń powołanym 
koordynatorom ochrony małoletnich i członkowi zarządu podmiotu leczniczego.
34.     Podejrzenie naruszenia standardów, w szczególności poprzez krzywdzenie małoletnich, można zgłaszać koordynatorom:  Pani Karolinie Stoń  lub Pani Patrycji Al-Ani – osobiście lub na adres e-mailowy: recepcja@nieboli.pl lub Pani dyrektor Małgorzacie Bukowskiej – osobiście lub na adres mailowy: malgorzata@nieboli.pl 
35.     Koordynatorzy i Członkowie Zarządu podmiotu leczniczego dążą do niezwłocznego wyjaśnienia sprawy, zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez członka personelu lub rodzica czy opiekuna prawnego, podejmując wszelkie niezbędne działania. Podejmowane działania koordynatorzy są zobowiązani dokumentować i monitorować.
36.     W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, członek ten zostaje natychmiast odsunięty od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy.
37.     W przypadku zaobserwowania, że przedstawiciel ustawowy małoletniego zaniedbuje jego potrzeby zdrowotne lub psychofizyczne lub jeśli rodzina jest niewydolna wychowawczo, stosuje przemoc wobec małoletniego bądź godzi się na jej stosowanie lub w inny sposób krzywdzący małoletniego sobie nie radzi, należy podjąć działania adekwatne do sytuacji.
38.     W przypadku:
*  ubóstwa – można porozmawiać z przedstawicielem ustawowym małoletniego   i poinformować go o możliwościach wsparcia, w szczególności o ośrodkach pomocy społecznej;                                                                                           
*  zaniedbania – można poinformować o możliwości wsparcia psychologicznego, w szczególności o telefonach zaufania, poradniach oraz specjalistach, którzy przyjmują na terenie danego miasta;
*  przemocy – można wszcząć procedurę Niebieskiej Karty zawiadomić Sąd Rodzinny.
39.     W przypadku, gdy z rozmowy z przedstawicielem ustawowym wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie bądź stan psychofizyczny małoletniego lub w inny sposób nie wspiera małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, powołany koordynator sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego. Z wniosku sporządza się notatkę.
40.     W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie małoletniego są zagrożone lub gdy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa na małoletnim, kierownik podmiotu leczniczego wraz z koordynatorem sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwego miejscowo komisariatu Policji ( Komisariat Policji nr V, ul. Zamoyskiego 20/22 30-523 Kraków, tel. do oficera dyżurnego : 47 83 52 916 ). Z zawiadomienia sporządza się notatkę.
41.     W miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w przestrzeni dostępnej dla pacjentów wywiesza się informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie:
 
  • ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900;
  • ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002;
  • Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116111
 
Rozdział 5
Zasady aktualizacji Standardów oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie członków personelu do ich stosowania:
42.     Koordynatorzy i Członkowie Zarządu podmiotu leczniczego nie rzadziej, niż co dwa lata dokonują przeglądu standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy udokumentować.
43.     Członkowie personelu, małoletni lub ich przedstawiciele ustawowi mogą przekazywać swoje uwagi do standardów do koordynatorów i kierownika podmiotu leczniczego.
44.     Koordynatorzy i Członkowie Zarządu podmiotu leczniczego mogą sprawdzać znajomość standardów wśród personelu oraz organizować szkolenia z zakresu standardów.
 
Rozdział 6
Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania:
45.     Standardy są dokumentem ogólnodostępnym. Standardy znajdują się:
*  w rejestracji 
*  na stronie internetowej podmiotu leczniczego pod adresem: www.nieboli.pl zakładka STREFA PACJENTA
46.     Każdy małoletni lub przedstawiciel ustawowy małoletniego, może otrzymać kopię standardów dostępnych w recepcji do wglądu.
47.     W oparciu o standardy opracowano ich wersję skróconą, zawierającą informacje istotne dla małoletnich. Skrócona wersja standardów stanowi załącznik nr 3. Wersja skrócona udostępniania jest w taki sam sposób jak pełen tekst standardów.
 
Rozdział 7
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie:
48.     Podmiot leczniczy zapewnia dostęp do telewizji kablowej z brakiem możliwości oglądania programów o treściach pornograficznych czy przemocowych. Piloty do obsługi telewizora i dekodera są przechowywane w recepcji i żaden małoletni nie może zmieniać wyświetlanych treści bez kontroli recepcjonistek:
49.     Podmiot leczniczy zapewnia dostęp do sieci internetowej. Dostęp jest zabezpieczony hasłem oraz tak skonfigurowany, że uniemożliwia wchodzenie na strony:
*  o treści pornograficznej lub erotycznej;
*  przedstawiające obrazy przemocy lub okrucieństwa wobec innych ludzi lub zwierząt;
*  witryny hazardowe;
 
Rozdział 8
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy:
50.     Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego, koordynatorzy i członkowie zarządu podmiotu leczniczego ustalają plan jego wsparcia wraz z jego przedstawicielem ustawowym, o ile to nie przedstawiciel dopuszcza się krzywdzenia.
51.     O ile to możliwe, po ustaleniu planu wsparcia członkowie zarządu podmiotu leczniczego wysłuchują zdania małoletniego i je uwzględniają.
 
Rozdział 9
Zasady ochrony wizerunku małoletniego:
52.     Wizerunek małoletniego podlega ochronie.
53.     Upublicznienie wizerunku małoletniego, utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego tego małoletniego – obowiązuje druk pisemnej zgody, w której przedstawiciel małoletniego określa zakres zgody.
54.     Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, grupowe zajęcia edukacyjne dla szkół czy przedszkoli, krajobraz, publiczne wydarzenie, zgoda przedstawiciela ustawowego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
55.     Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą kamer przemysłowych służących do rejestracji obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu znajdującym się w podmiocie leczniczym nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody przedstawiciela ustawowego małoletniego do utrwalania jego wizerunku. Wykorzystanie utrwalonych w ten sposób materiałów ograniczone jest wyłącznie do pierwotnie określonych dla ich rejestracji celów.
 
Rozdział 10 
Postanowienia końcowe:
56.     Standardy względem osób zatrudnionych w NZOZ CENTRUM ZDROWEGO UŚMIECHU mają moc regulacji wewnętrznych, do przestrzegania, których są oni zobowiązani.
57.     Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia 17.07.2024 r. Ogłoszenie standardów odbywa się poprzez ich opublikowanie w formie pisemnej i zawiera wszystkie załączniki i wzory dokumentów.
58.     Członkowie zarządu podmiotu leczniczego wraz z koordynatorami, uprawnieni są do dokonywania zmian standardów. Zmienione standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia w formie pisemnej.