Prawa pacjenta
- ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH:
- które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej
- które udzielane są według przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń
- które są natychmiast udzielane ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia
- które udzielane są z należytą starannością, w warunkach spełniających wymagania fachowe i sanitarne
- przy udzielaniu których, osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej
- UZYSKANIA INFORMACJI:
- o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu
- która zostanie przekazana także osobom przez Ciebie upoważnionym np. małżonkowi, członkowi rodziny, osobie bliskiej
- WYRAŻENIA ZGODY NA UDZIELANIE OKREŚLONYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH:
- którą wyrazisz po uzyskaniu wcześniej wszelkich niezbędnych informacji o Twoim stanie zdrowia, proponowanym leczeniu i możliwości wystąpienia powikłań
- którą w przypadku zabiegu operacyjnego, procedur inwazyjnych, zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko wyrazisz w formie pisemnej
- TAJEMNICY- DOTYCZY WSZELKICH INFORMACJI Z TOBĄ ZWIĄZANYCH.
- ZGŁASZANIA DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH PRODUKTÓW LECZNICZYCH I WYROBÓW MEDYCZNYCH.
- POSZANOWANIA INTYMNOŚCI I GODNOŚCI – W SZCZEGÓLNOŚCI W CZASIE UDZIELANIA CI ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH, W TYM:
- obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
- wyrażenia zgody na uczestnictwo innych osób ( t.j. studenci kierunków medycznych, inni pacjenci) przy udzielaniu Ci świadczeń zdrowotnych ( w trakcie badań, konsultacji lekarskich, zabiegów operacjyjnych itp.)
- POSZANOWANIA ŻYCIA PRYWATNEGO I RODZINNEGO W TYM:
- kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami
- dodatkowej opieki pielęgnacyjnej – czyli opieki, któraa nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych
- DOSTĘPU DO DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ DOTYCZĄCEJ TWOJEGO STANU ZDROWIA ORAZ UDZIELONYCH CI ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH, W TYM DO UDOSTĘPNIANIA TEJ DOKUMENTACJI RÓWNIEŻ OSOBIE PRZEZ CIEBIE UPOWAŻNIONEJ, NP. DO WGLĄDU LUB W FORMIE KOPII ALBO ODPISU.
- ZGŁOSZENIA SPRZECIWU WOBEC OPINII ALBO ORZECZENIA LEKARZA.
pełna treść USTAWY z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta Dz. U. 2009 Nr 52 poz. 417 znajduje się po kliknięciu w link:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20090520417